Otthoni munka és az időhiány!

Dream into reality project 20. nap, cél: Gazdálkodj jól az időddel az otthoni munka alatt!

Még szerintem nem meséltem róla, de én itt Cipruson itthonról dolgozó csaj vagyok, aki napi 8 órát tölt egy magyarországi cég ügyeivel foglalkozva. Imádom a munkámat, de nem volt könnyű megszokni azt, hogy a régi, folyamatosan pörgő lányzónak egyszerre le kellett ülni a fenekére, és a négy fal között végezni a  dolgát. Nem panaszkodom, mert azzal a pasival élek együtt, akit szeretek, azt csinálhatom, amit szeretek és értek is hozzá, szóval szerencsés vagyok. De nagyon sok trükköt kellett megtanulnom ahhoz, hogy ez tényleg működjön. Mivel megláttam Pinteresten ezt a Time Management képet, gondoltam, hogy ennek a mintáján elindulva, lefordítom ennek a lényeget + kiegészítem a saját gondolataimmal, ami nekem ezekről eszembe jutott és segített az otthoni munka megszervezésében.

Mai bejegyzésem ötletadója elérhető innen!

Tehát, amire mindenképpen figyelj oda, ha otthonról dolgozol és hatékony szeretnél lenni:

A nap első órájában NE ellenőrizd az emailjeidet! -> Hasznosítsd ezt az időt a nap legnehezebb, legnagyobb feladatának a megoldására. Tényleg tanúsíthatom, hogy beválik. Mindig a legnagyobb problémának kell nekiugrani a nap elején, mert 1. ilyenkor még kevesebben zaklatnak akár telefonon, akár emailen, 2. sokkal tisztább a fejed, nem kapkodsz, 3. mert ha ezt megoldottad, máris sikerélménnyel indul a napod!

Ne koncentrálj egyszerre több feladatra, mindig egy előtted álló kihívásra használd el az éppen aktuális időt. Ez nekem sajnos többször nem működik, mert az otthoni munkatársaim előszeretettel csörögnek be vagy írnak rám skype-n egy fontos feladat kellős közepén. Ennek kivédésére, én 2 órával korábban kezdek, mint a többiek, hogy legyen olyan időm is, amikor csak a saját munkámmal foglalkozom.

Otthoni munka esetén, ne ugrálj egyik feladatról a másikra, hanem szépen fejezd be az elkezdett dolgokat! Kevésbé leszel ideges is, ha tudod, hogy éppen hol tartasz és mivel vagy még elmaradva.

Ne válaszolj személyes telefonhívásokra munkaidő alatt. Én mivel általában skype-n dolgozom, létrehoztam egy privát skype fiókot annak érdekében, hogy a barátaim és a szüleim tudják, hogy mikor vagyok elérhető és mikor nem. Amikor melóban vagyok bejelentkezve, csak akkor hívnak, ha valami vészhelyzet van.

Mindig készíts magadnak feladatlistát az aznap vagy azon a héten elvégzendő feladatokról. Állíts fontossági sorrendet arról hogy mik a legsürgősebb feladatok, amiket azonnal el kell végezned. Tartsd magad a sorrendhez! Nekem a legjobban az jött be, hogy heti feladatlistát gyártok magamnak, a főnökömnek és a munkatársamnak, akiknek én állítom össze a napirendjét. Így mindig tudom, hogy kinek és milyen feladatot adtam ki, és mi várakozik még. Ami nem készült el a heti listából, azt átviszem a következő heti lista elejére, hogy mindenképpen azokkal kezdjek. 

Tarts rendet az íróasztalodon vagy azon a helyen, ahol dolgozni szoktál. Az elkészített feladatlistádat mindig ugyanazon a helyen tartsd, hogy ne kelljen kapkodva keresni. Én amúgy is szeretem, ha  munkaterületemen elférek, és minden mindig ugyanott van. Valahogy ettől egyből megjön a kedvem az elvégzendő feladatokhoz. És ami még sokat segít a feladatok hatékonyságában nekem, azok a gyönyörű írószerek és füzetek. Nagy grafomán vagyok, így mindig igyekszem valami szépséggel meglepni magam, mert amikor ránézek ezekre, valahogy egyből könnyebbnek tűnik minden.

A nap végén, mindig gondolj a holnapra, tervezd meg, hogy milyen feladatokat kell megcsinálnod, mely határidők járnak le másnap, kiket kell felhívnod, értesítened. Nekem a reggeli ráhangolódás segít és az, hogy este mindig próbálom úgy zárni a napomat, hogy az aznapi feladatok el legyenek végezve.

Csinálj időtérképet arról, hogy mikor milyen teendőkre kell időt szánnod (pl. gyerekekkel játék, mosás, főzés, takarítás), így meg tudod majd tartani a feladatok között az egyensúlyt, és biztos lehetsz benne, hogy semmi nem marad ki. A naptár legyen a legkomolyabb társad, akár online formában is. Írd be, hogy kinek mikor van a születésnapja, névnapja, lejáró igazolványok, orvosi vizsgálatok idejét, csekkek lejárati dátumát. Így mindig nyugodt lehetsz, mert tudod, hogy minden benne van a csodatévő naptárban, ami gondolkodik helyetted is. :) Én ezért is ajánlom a Google Naptárját, mert akár levelezőprogramokkal, akár a telefonoddal is egyszerűen szinkronizálható, így mindenhol pontosan el tudod érni az aktuális teendőidet.

Tartsd be a munkaidődet. Igyekezz a feladataidat a munkaidőn belül elvégezni. Inkább kevesebb pihenés legyen munka ideje alatt, mint hogy később ne tudd a feladataidat befejezni. Nekem ez nagyon sokáig nem működött, de ma már tudom, hogy ha vége van a munkának, akkor fel kell állni még akkor is, ha nagyon egyszerű lenne csak még azt a feladatot elvégezni, de van az embernek magánélete is, amire ugyanúgy koncentrálni kell, mint a munkára.

Mindig öltözz fel munkához, ezzel is segítve a munka- és a szabadidő elkülönülését! Én itthon még cipőt is hordok, hogy tényleg olyan legyen, mintha munkában lennék. Valahogy ettől magabiztosabban is érzem magam, mint egész nap melegítőben ücsörögve. Nem beszélve arról, hogy Zs. is jobban örül egy csinos csajszinak, amikor hazaér, mint egy topisnak kinyúlt pólóban. 
Mert ugye, hogy otthonról dolgozni jó? Kép forrása itt!

Legyen egy átalakulási rituáléd. Én minden reggel úgy kelek, hogy a fürdőszoba után felöltözök, megcsinálom magamnak a kávét vagy Zs csinálja nekem (igen, mázlista vagyok) és már kapcsolom is be a gépet. Amíg elszürcsölöm a kávét (szigorúan hideg frappét iszom reggelente), megnézegetem a kedvenc oldalaimat, hírportálomat, vagyis csak magammal foglalkozom. Így hangolódom rá a munkára. És amikor indul a munkaidőm, akkor már csak belépek a skype-re és elkezdek dolgozni. Nem kapkodok, nem maradok le semmiről, hisz már 15 perce itt vagyok a gép előtt minimum, csak nem a munkahelyi dolgokra, hanem a saját érdeklődési körömre koncentrálva.

A magánélet szent. Én hatalmas munkamániás vagyok és voltam is, de még nekem is rá kellett döbbennem, hogy annak, ha állandóan a gép előtt ülök, ára van. Mind egészségileg, mind párkapcsolatilag. Igyekszem kerülni a túlórát és okosan beosztani az időmet. Sportolok naponta, hogy ellensúlyozzam a rengeteg ülés következményeit + minden órában 5 perc mozgásszünetet tartok. Ez alatt mosogatok egy kicsit, elpakolom a ruhákat stb, a lényeg, hogy a szünet ne ülve teljen. És persze igyekszem Zs-re figyelni. Amikor hazajön, befejezem a munkát, kikapcsolom vagy lehibernálom a gépet (ha még akarok bejegyzést írni, akkor csak hibernálás) vagy egyszerűen csak elmesélem az aznap a neten talált hülyeségeket, megmutatom a szép képeket, majd felállok a géptől és elindulunk mindenfélét csinálni. Tényleg fontos, hogy a munkának legyen valamikor vége, hogy tudd, hogy pontosan mikorra vársz, hogy elszabadulj!

Mindig szánj magadra időt. Az otthoni munka nem könnyű, sokszor unalmas, nehéz áthangolódni szorgalmas irodistából itthoni főzős háziasszonnyá 1 perc alatt, ezért még fontosabb, hogy legyenek olyan periódusok, amiket csak magadra szánsz. Egy könyv olvasása, köröm lakkozás, újságba belenézés vagy egy forró fürdő mind mind tökéletesek arra, hogy kikapcsolj és elfelejtsd az otthoni (ami egyben munkahelyi) problémákat. Ne hanyagold ezeket el, mert nagyon frusztrálttá tud tenni az, hogy egy helyen dolgozol és élsz, esetleg még a gyerekek is ott vannak veled egész nap és nyúznak, szóval igyekezz nagyon erre odafigyelni, hogy ne legyen gond!

Egyenlőre ennyi, mert így egy kilométert írtam Nektek... :)))

Dorka
https://www.facebook.com/kozmopolita

Cipruson Dorka

Örülök, hogy elolvastad ezt a bejegyzésemet. Ha kérdésed vagy kérésed van, akkor írj nekem emait a dorkacipruson@gmail.com emailcímre vagy küldj üzenetet a Kozmopolita Facebook oldalán keresztül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése